Preču imports. Kas jāzina, lai veiksmīgi importētu preces.

Preču imports. Kas jāzina, lai veiksmīgi importētu preces.

Kas ir preču imports? Plašā nozīmē – tas nozīmē preces ievešanu vienā valstī (piemēram, Latvijā) no trešās valsts (piemēram, ASV). No Eiropas Savienības ievestās preces neskaitās importa, bet drīzāk tās var nosaukt par Savienības iekšienē iegādātām precēm.Lai importētu preces no trešajām valstīm, nav obligāti jābūt profesionālim vai juridiskai personai. Izņemot, ja tiek ievesti noteikti preču veidi (piemēram, akcīzes preces: cigaretes, alkohols).

Preču imports saistīts ar vairākiem riskiem, par kuriem svarīgi zināt un, cik iespējams, minimizēt šos riskus. Šajā rakstā mēs mēģināsim izveidot vispārīgu priekšstatu par importu un pastāstīt par preču ievešanas procesiem.

PIEGĀDĀTĀJU IZVĒLE IMPORTAM

Pirmais, par ko uztraucas kompānijas un privātpersonas, kad grib importēt preces, ir, vai viņu piegādātāji būs droši. Klienti, kuri nepārzina importu, regulāri jautā mums, vai viņi var uzticēties konkrētajam piegādātājam. Mūsu pieredze liecina, ka izvēloties partneri, nepieciešams vadīties pēc veselā saprāta un ļoti labi novērtēt riskus. Daudzi klienti satiekas ar potenciālajiem piegādātājiem, apmeklējot vispārīgās vai nozares izstādes. Pēc tam sāk saziņas procesu pa e- pastu, un pēc sarakstīšanās pāriet pie darījuma noslēgšanas. Tikšanās ar piegādātāju personīgi sniegs jums labāku priekšstatu par partneri, par viņa uzņēmumu, vai viņi ir maksātspējīgi, u.t.t. Mēs iesakām arī paprasīt viņiem rekomendācijas no citiem klientiem.

Internetā ir daudz tīmekļa vietņu, kas var palīdzēt jums atrast izstādes, kurās piedalīties. Svarīgi labi sagatavoties izstādes apmeklējumam. Iepriekš apskatīt dalībnieku sarakstu un laikus apmeklēt šo uzņēmumu tīmekļa vietnes. Tas palīdzēs jums ieekonomēt laiku.

PREČU PIRKŠANAS PROCESS

Tiklīdz jūs vairāk vai mazāk ziniet, no kā jūs, iespējams, pirksiet preces, sākas pārrunu process. Atkarībā no produkta veida un valsts, kurā atrodas piegādātājs. Kļūst skaidrs, vai pārrunas notiks ātri un viegli, vai arī vienoties būs sarežģītāk un tas prasīs vairāk laika. Vienīgais noteikums – likt lietā jūsu veselo saprātu. Parastā prakse sarunās – lūgt potenciālos piegādātājus atsūtīt jums preču paraugus, tas ir ātri un nav dārgi. Risks šeit ir tāds, ka jums nāksies samaksāt piegādātājam, lai viņš sagatavotu jums paraugus, bet tā ir normāla prakse. Pēc prakses, labāk, ja ir problēmas ar paraugiem, nekā ar gala produktu, kuru jūs nopirksiet un importēsiet.

Kādus INCOTERMS piegādes noteikumus labāk izvēlēties importam?

Piegādātājs, visdrīzāk, izteiks jums cenu piedāvājumu ar FOB (Free on Board) noteikumiem vai CFR (Coast and Freight) cenu. Mēs saviem klientiem vienmēr rekomendējam ļoti kontrolēt kravu un iesakām pirkt ar FOB noteikumiem. Cenā, kuru jums piedāvās piegādātājs, būs iekļauta preces cena plus visi ar piegādi un eksporta formalitātēm saistītie izdevumi līdz brīdim, kad prece būs uzkrauta uz kuģa. Gadījumā, ja krava tiks piegādāta ar aviatransportu, tiks izmantoti FCA (Free Carrier) piegādes noteikumi.

Piegādātāja piedāvātajai FOB vērtībai, jums būs jāpievieno piegādes izmaksas un izmaksas galamērķī, kuru jums piedāvās jūsu ekspeditors. Ja jūs vēl nesadarbojieties ar ekspedicijas uzņēmumu, mēs ļoti priecāsimies jums palīdzēt un izteikt cenu piedāvājumu.

Mēs neieteiktu importēt kravas ar jūras transportu ar CFR noteikumiem. Iemesls ir tāds, ka importa izdevumi galamērķa ostā (ostas nodevas u.t.t) kā likums ir ļoti augsti un nav zināmi, pērkot preci. Ja jūs uzskatiet par labāku saņemt preces ar noteikumu, ka visi preces un piegādes izdevumi iekļauti vērtībā, mēs ieteiktu pieprasīt piegādātājam cenu ar DAP (Delivered at Place) noteikumiem. Tādā gadījumā būs iekļauti visi izdevumi, izņemot atmuitošanu. Bet visdrīzāk tas izrādīsies dārgāk nekā, ja jūs pirksiet preci ar FOB noteikumiem plus jūsu transporta izdevumi. Pie tam jūs zaudējiet kontroli pār preci. Turklāt, aprēķinot preču un piegādes izmaksas, ir jāņem vērā kravas apdrošināšanas izmaksas.

Detalizētāk par apdrošināšanu un tās izmaksām jūs variet iepazīties sadaļā apdrošināšana.

Tāpat arī jūsu muitas brokeris paziņos jums importa maksājumu izmaksas, kādi tarifi tiek pielietoti un PVN summu, kuru vajadzēs apmaksāt, pienākot kravai. Ja jums nav muitas brokera, mēs labprāt palīdzēsim jums un konsultēsim par interesējošiem jautājumiem.

PREČU FINANSĒŠANA

Preces piegādātājs, īpaši, ja tas ir jūsu pirmais pasūtījums, gandrīz ar 100% garantiju nedos jums kreditēšanas iespēju un obligāti prasīs apmaksāt avansu (20%-40%) pirms preces iekraušanas (vai ražošanas sākuma), bet pārējo daļu pirms kravas pienākšanas ostā. Tas nozīmē, ka pēc preces izsūtīšanas jūs veiciet atlikušās summas pārkaitīšanu, un saņemiet transporta dokumentus, ar kuriem varēsiet saņemt preci. Pie dokumentiem pieder konosaments (kravas zīme), kas nepieciešama preces izvešanai. Vai, lai negaidītu ar kurjeru nosūtītos dokumentus, jūs variet iepriekš vienoties ar piegādātāju, ka būs “Telex release”, kas nozīmē, ka kravas nosūtītājs nosūtīšanas punktā paziņos jūras līnijai, ka kravu var nodot saņēmējam.

IMPORTA DOKUMENTI

Kā likums, preces importēšanai nepieciešami sekojoši dokumenti:

  • Komercrēķins (Commercial invoice): tas ir piegādātāja piestādītais rēķins, kurā norādīti jūsu uzņēmuma (Pircēja) nosaukums un adrese, piegādātāja uzņēmuma nosaukums un adrese, preces apraksts, cena un pārdošanas nosacījumi (piemēram, “FOB New York” vai “CFR Riga”. Informācijai jābūt saprotamai un viegli lasāmai.
  • Iepakojuma lapa (Packing list): šajā dokumentā nosūtītājs norāda precīzu un pilnu kravas sarakstu, iepakojuma identifikāciju (piemēram, “kastes”), katra iepakojuma svaru un kopējo svaru, iepakojuma izmērus un, pēc iespējas, iepakojumu identifikāciju. Tas ir sevišķi svarīgi salikto kravu pārvadājumu gadījumos.
  • Konosaments (B/L): tas ir dokuments, kuru jūras linija izsniedz jūsu nosūtītajam. Kā likums, nosūtītajs nodod jums dokumentu, kad jūs pilnībā apmaksājiet preci (Vai esiet saskaņojuši kreditēšanas nosacījumus) un tieši šis dokuments ļauj ekspeditoram piegādāt jums preci. Īpašu uzmanību jāpievērš B/L oriģinālu skaitam faktiskajā konosamentā, tas nozīmē, ka jums būs vajadzīgi tie visi, lai ievestu preces. Izņemot, ja jūs esiet vienojušies ar piegādātāju, kā bija aprakstīts iepriekš, ka tiks izmantots “Telex release”, tādā gadījumā nav nepieciešamības piestādīt konosamentu oriģinālus, lai paņemtu preci, bet muitošanu var veikt, piestādot B/L kopijas.
  • Izcelsmes sertifikāts: Dažas preču grupas to rakstura un izcelsmes dēļ neapliek ar nodevām un nodokļiem, vai tām ir samazinātas likmes, un, lai piemērotu šos tarifus, jums būs nepieciešams preču izcelsmi apliecinošs dokuments.

Pastāv arī citi dokumenti un sertifikāti, kuri var būt nepieciešami, atkarībā no preces veida (pārtikas produkti, jūras veltes, kosmētika un medicīnas preces, u.t.t.)

INTERNETĀ IZDARĪTIE PIRKUMI

Daži preču saņēmēji domā, ka uz internetā izdarītajiem pirkumiem muitas noteikumi neattiecas. Tā nav taisnība. Nav starpības vai pirkums izdarīts inernetā vai nē. Kad jums nepieciešams importēt preci, tiek piemēroti tie paši likumi un procedūra, neatkarīgi no tā, vai jūs pērkiet preci internetveikalā vai importējiet trīs  40pēdu konteinerus. Pastāv prakse, kad jūs pērkiet nelielas preces internetā, ķīniešu nosūtītāji identificē preci kā “paraugu”, un norāda daudz zemāku preces vērtību nekā tā ir patiesībā. Dažreiz tas var nostrādāt, un cilvēki ekonomē uz muitas noformēšanas un nodevu rēķina. Bet tādā gadījumā tas padara preces ievešanu mazāk likumīgu, un galarezultātā var novest pie augstākām izmaksām un paildzināt kravas saņemšanas laiku, ja muitas iestādes pārbauda kravas atbilstību vērtībai.

Neatkarīgi no tā, kā jūs iegādājāties preci, mēs vienmēr rekomendējam norādīt, kas īstenībā bija nopirkts un reālo vērtību. Neviens autoritatīvs ekspeditors vai muitas brokeris neiesaka mēģināt apmānīt muitas iestādes, un nesniegs pakalpojumus, ja zinās, ka saņēmējs mēģina manipulēt ar vērtību, ut.t.

EKSPEDITORA IZVĒLE IMPORTAM

Piemērota ekspeditora izvēle ir ļoti svarīga preces importēšanas daļa. Izvēloties ekspeditoru, jāņem vērā:

  • Uzņēmuma lielums: Daži importētāji dod priekšroku lielu starptautisku ekspeditoru izmantošanai, jo tas ir drošāk. Citi izvēlas mazus uzņēmumus, jo tādā veidā saņem vairāk personalizētu servisu. Mēs rekomendējam izvēlēties kaut ko vidēju un saņemt abas priekšrocības.
  • Valstis, kurās pastāv uzņēmums un tam ir savi partneri: vienā gadījumā tas var būt ļoti svarīgi, vai uzņēmums pastāv nosūtīšanas valstī vai tam tur ir savi partneri, citā gadījumā pēc tā nav nepieciešamības. Importēšanas gadījumā no Indijas vai Ķīnas, kur var rasties sarežģījumi pie nosūtīšanas, svarīgi lai uzņēmumam tur būtu ofiss vai partneris. Bet sūtījumi no Amerikas saistīti ar daudz mazāk riskiem un ofisa vai partnera esamība tur nav tik svarīga.
  • Serviss: serviss ir ļoti svarīgs faktors. Kā likums, nelieli un vidēji uzņēmumi sniedz labāku servisu.
  • Cenas: Salīdzināt cenas vienmēr ir ļoti sarežģīti. Daži ekspeditori piedāvā ļoti nesaprotamas likmes, kurās ir daudz satāvdaļu un tas neļauj objektīvi salīdzināt likmes. Mēs rekomendējam prasīt likmi “All in”.
  • Kādā jomā ekspeditors ir eksperts: Daudzi ekspeditori specializējas konkrētos preču veidos. Svarīgi uzzināt vai ekspeditors ir speciālists jūs intersējošas preces jomā. Piemēram, mēbeļu imports – tas nav tas pats, kas medicīnisko ierīču, kosmētikas, elektronikas, ātri bojājošos preču vai, piemēram, automašīnu imports.

Lai turpināt lietot mājas lapu, lūdzam piekrist Jūsu sīkdatņu (Cookie) izmantošanai! Papildu informācija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close